FRUNZULIŢĂ TREI ARGINŢI (Poezie populară)

Mammillaria carnea

„Simbol al existenţei noastre pe acest tărâm ţăranul român duce prin spiritualitatea lui acel transcendent care ne face să fim nemuritori… aşa cum au crezut cei dinainte. În aceste poezii populare este înmagazinat acel sâmbure al dumnezeirii noastre de popor creştin ortodox… în greutatea cuvântului rostit de ţăranul român, ăla cu cioareci şi opinci, şade întregul şir al morţilor ce ne leagă de tradiţii şi esenţe, în care ne regăsim suflul divin al infinităţii noastre” (Dragoş Iordăchescu)

Frunzuliţă trei arginţi       Frunzuliţă trei arginţi, / O fată la doi părinţi… / M-au făcut, m-au crescut mare / Mai frumoasă ca o floare. / M-a făcut de măritat, / Au venit băieţi din sat / Şi părinţii nu m-au dat – / A venit unul din lume / Ce nu i-am auzit de nume. / Nevăzut, necunoscut, / Ăla maichii, i-a plăcut… / După două luni de zile, / Veni, mama pe la mine; / Nici în casă n-a intrat, / De la poartă m-a-ntrebat, / Cum e fată cu bărbat? / Eu de ciudă, de ruşine, / I-am spus mamii, că-o duc bine. – Fata mamii, de-o duci bine, / Unde-i carnea după tine? / – Carnea şi oscioarele, / Mi le-au mâncat neamurile. / Inima şi ficăţelul, / Mi le-au mâncat bărbăţelul… / N-am fost maică învăţată, / Să stau cu uşa-ncuiată, / Cu perdeaua la geam dată. / Să spăl haina sângerată / După haiduc lepădată!

Anunțuri

Un gând despre „FRUNZULIŢĂ TREI ARGINŢI (Poezie populară)

  1. Am observat altceva la marea partea a poeziilor populare… pe lângă mesajul codificat pe care îl transmit sunt pline şi de un simbolism ce frânge temporalitatea trecând dincolo de ea. Cifra „trei” simbolizează Trinitatea… înainte de toate autorul sau autorii populari îşi reclamă apartenenţa creştin ortodoxă… sub egida acestui element, zic eu important, se petrece „acţiunea”. Este mai mult decât clar faptul că urmează o pildă, un sfat, un îndemn sau o poveste în versuri din care lectorul are de învăţat. De aici esenţa mesajului. Este ca şi cum noi, vlahii, am fost zămisliţi de Bunul Dumnezeu creştini… ceea ce nu este departe de adevăr. Totodată se remarcă şi încărcătura, vibraţia cuvântului pentru că aceste texte de originea populară, atemporale ca plasare în timp (aş putea spune ca vin din timpuri demult trecute, imemoriale) sunt scurte, alcătuite din puţine cuvinte şi au o rezonanţă puternică în sufletul ascultătorului, cititorului în cazul nostru.
    Totuşi, transmiterea pe cale orală a avut din punctul mea de vedere scopul ei… prin modelarea vocii recitatorului, mesajul era mai bine perceput de ascultător şi mult mai uşor de înţeles.
    Ar fi grozav dacă, într-o zi, ar apare sub formă de carte texte de această natură culese din zona Buzăului!

    Cu admiraţie pentru domnule Girel Barbu ce doreşte a transmite astfel tradiţiile creştinismului primordial ce încă se mai regăsesc în zona Buzăului sub diverse forme (poezia populară fiind una dintre aceste forme).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s