Pe sub deal şi pe sub vie (Cântec de plug)

Până de curând tinerii satelor noastre nu plecau în cele „stăinăţuri” de când când trebuia să meargă la oaste. Despărţirea de sat de părinţi, fraţi şi surori şi de fata dragă era o adevărată dramă mai ales în timpul când pacea nu era decât un surogat, plecai, dar nu se ştiai dacă te mai şi întorci, de aceea flăcăii, cu câteva săptămâni înainte de ziua ruperii de sat umblau în alai prin tot satul cântând aceste cântece de cătănie. Poezia populară publicată mai jos făcea parte din repertoriul cântecelor cătăneşti, dar se cânta şi se mai cântă încă şi de cetele de plugari în preziua şi ziua anului nou. Cântecul este foarte vechi, mulţi tineri nu-l cântă pentru că nu-l ştiu, iar bătrânii îl cer pentru că le trezeşte amintiri plăcute din tinreţea lor.

Pe sub deal şi pe sub vie      Pe sub deal şi pe sub vie, /Toate casele-s pustie – / Numai una nu-i pustie / Şade-un ofiţer şi scrie. / Şi nu scrie bunătăţi / Scrie flăcăiaşi la sorţi. / Când era să-mi fie bine, / M-a scris taica şi pe mine. / M-a scris cu cerneală-albastră / Când era să-mi iau nevastă. / M-a scris cu cerneală verde, / Când eram mai drag la fete. / Hai mândro de mă petrece, / Că plec cu trenul de zece… / Nici n-ajunsei bine-n gară, / Că doi ofiţeri mă luară / În cazarmă mă băgară, / Perişorul, mi-l tăiară… / Părul meu cel gălbior / La căpitan sub picior… / Hai mândro cu şorţuleţul, / De-mi adună păruleţul. / Şi să-l faci buchet, buchet, / Şi cu drag să-l porţi la piept. / Şi să-l faci buchete mari / Şi să-l dai la fete mari!

Lasă un răspuns

