Scrisoarea părintelui Ioan Buga

Cu un an înainte de producerea debutului meu editorial, întâmplat în anul 2001, cu volumul de versuri religioase: „Călător în Calea Domnului”, am prezentat manuscrisul preotului-cărturar, distinsul teolog, Ioan Buga pentru a-mi verifica  șansele de editare. Răspunsul dat de părintele Buga m-a încurajat, și așa am hotărât să încredințez pentru tipar lucrarea mea, Editurii „Lumină din lumină” din București, condusă de binecunoscutul editor de cărți religioase, domnul George Palade. Preotul Ioan Buga, a avut profesor ca și mine, pe domnul Dimitrie Croitoru, pe care îl și evocă în epistola sa. În vara anului 2002, părintele a fost oaspetele satului meu natal, Pinu, unde a conliturghisit alături de duhovnicul meu, părintele Ninel Simion, la sfârșitul slujbei preotul-profesor-doctor, mi-a vizitat casa și mi-a binecuvântat familia. A fost singura locuință peste pragul căreia a pășit preotul Buga.

                                                         „ Iubite frate Girel,

Am citit cu interes și cu bucurie neprefăcută poemele trimise. Nu vreau să mă erijez în critic literar, fiindcă eu nu sunt așa ceva. Eu sunt un teolog (scris și oral), pregătit exclusiv în acest sens, de-a lungul unei vieți. După osteneală îndelungată și serioasă în ogorul teologiei, acum au început să răsară, timid, ceva roade. Printre cei ce au sesizat fenomenul a fost și D-ul. Prof. Dimitrie Croitoru și datorită aprecierii față de mine, iată ne-am întâlnit în mirificul univers al poeziei. Eu cu bucuria cititorului, frăția ta cu fervoarea creatorului. Mă tem însă că vom rămâne la atât. Și asta fiindcă, repet, eu sunt teolog, în sensul cel mai special al cuvântului. Și nu sunt poet. Domnia Ta, exact invers. Ești un poet născut (și mai puțin făcut) dar nu ești teolog. Pentru a sesiza ce vreau să-ți spun recurg la o comparație sau parabolă… Imaginează-ți că ar veni la Domnia Ta o priveghetoare sau o ciocârlie cu rugămintea să o ajuți să-și publice partiturile. Sunt sigur că i-ai spune exact ceea ce și eu aș vrea să vă sugerez: Rămâi poet – indiferent dacă publici sau nu. Poezia este  mult mai mare decât publicistica și ea a preexistat, cu câteva milenii marii… scrisuri. Dealtfel, chiar dacă ți-aș spune să nu mai fii poet, tot poet ai rămâne fiindcă așa te-ai născut. Dumnezeu să-ți înnoiască, precum vulturului, tinerețea poetică a sufletului frumos și iubitor de Hristos! Când pașii mă vor readuce în Brăești-i copilăriei, voi fi bucuros să-ți bat la poartă. Trebuie că-i făcută de mâna Domniei Tale… în acrostih. Salutări profesorului comun – D-ul Dimitrie Croitoru care, ne-a dat cu matematica în cap, până a ieșit… poezie (sau teologie). Întrebarea se pune: care și-a greșit cariera? Noi, acum – nematematicieni sau Domnia Sa atunci matematician?

Cu toate urările de bine

Pr. Ion Buga”

Lasă un răspuns

