Experți în rugăciune

Ucenicii lui Hristos l-au întrebat cum să se roage. Răspunsul îl cunoaște orice creștin – „Tatăl nostru care ești în cer…”. De atunci și până în zilele noastre creștinii spun această rugăciune ori de câte ori simt nevoia. Între timp însă și mai cu seamă în conteporaneitate au apărut fel de fel de „învățători” care ne împuie capul cu fel de fel de tehnici ale rostirii rugăciunii: cum să ne ținem mâinile, picioarele, capul, ochii și celelalte, când, cum să respirăm, și multe altele. Nu sunt împotriva acestor practici, dar ele nu trebuie să fie impuse nimănui. Este binecunoscută povestirea relatată de părintele Ilie Cleopa, cu cei trei naufragiați de pe insula pustie care nu știau altă rugăciune decât atât „Trei noi, trei voi, miluiți-ne pe noi!”. În aceste 7 cuvinte sunt concentrate 1000 de rugăciuni. Aceștia se rugau continuu  așa, iar rugăciunea lor spusă simplu, fără nicio tehnică modernă era atât de eficientă încât locuitorii insulei deveniseră atât de desăvârșiți încât umblau pe apa mării ca pe uscat. O femeie bătrână, analfabetă, nu știa nici Rugăciunea Domnească, instaurată de Fiul lui Dumnezeu, în schimb se ruga așa cum credea ea de cuviință. Când spăla rufe, zicea: „Doamne cum spăl eu aceste rufe murdare, și rămân curate, așa să speli tu sufletul meu de jegul păcatelor!”, când mătura prin casă rostea în gând: „Cum mătura mea adună gunoiul și lasă casa curată, așa și tu Doamne mătură gunoiul fărădelegilor mele!”, când aprindea focul în sobă: „Doamne, Dumnezeul meu, cum ard aceste vreascuri și fac căldură, iar din ele nu rămâne decât cenușă, așa să arzi tu păcatele mele, și să spulberi în cele patru colțuri ale pământului, cenușa lor”. Nu am de unde să știu dacă rugăciunea acestei femei era ascultată de Dumnezeu, dar am siguranța că era mult mai de folos decât rugăciunile savant ticluite, cu fraze pompoase, scrise gramatical, și însoțite de tot soiul de regulamente de utilizare. Am văzut tomuri întregi despre cum trebuie spusă rugăciunea inimii, o rugăciune, scurtă, simplă, ușor de reținut și ușor de pronunțat: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul!” Părerea mea este că rostirea rugăciunii nu trebuie să țină cont de poziția corpului, timp, loc, alte ritualuri… Se cere însă o anumită decență, multă perseverență și ceea ce ceri să fii și convins că vei primi, cum ne învață Mântuitorul nostru.

Lasă un răspuns

