„Cine este mama Mea și frații Mei?”

Scrierile biblice, în speță Evangheliile, ne vorbesc despre trei momente în care Iisus Hristos vorbește despre mama Sa. Doar trei evangheliști descriu acest aspect. Primul este Marcu, care ne spune că „… mulțimile ședea împrejurul Lui. Și I-au zis unii: Iată, mama Ta și frații Tăi și surorile Tale sunt afară. Te caută. Și, răspunzând lor, le-a zis: Cine este mama Mea și frații Mei?  Și privind pe cei ce ședeau în jurul Lui, a zis: Iată mama Mea și frații Mei. Că oricine va face voia lui Dumnezeu, acesta este fratele Meu și sora Mea și mama Mea.*” La o privire mai puțin avizată, se pare că Iisus nu-și recunoaște public mama. Ceea ce afirm aici nu este o constatare, ci doar o precizare. Și apostolul și evanghelistul Luca în 8: 20-21, ne încredințează despre același lucru. Cel mai interesant este însă Ioan care în 2: 3-5, scrie negru pe alb că Iisus, i se adresază mamei cu Femeie, la nunta din Cana Galileei: „Și sfârșindu-se vinul, a zis mama lui Iisus către El: Nu mai au vin. A zis ei Iisus: Ce ne privește pe mine și pe tine, FEMEIE?** Încă n-a venit ceasul Meu.” Dacă ar fi fost doar acest incident ar fi fost ce ar fi fost, dar tot evanghelistul Ioan ne mai relatează încă o întâmplare în care Iisus se adresează mamei Sale tot cu apelativul Femeie. Este vorba de momentul de pe Cruce când îi încredințează misiunea apostolului de a se îngriji de mama Sa. „Și stăteau lângă crucea lui Iisus mama Lui și sora mamei Lui, Maria lui Cleopa, și Maria Magdalena. Deci Iisus, văzând pe mama Sa și pe ucenicul pe care îl iubea stând alături, a zis mamei Sale: FEMEIE, iată fiul tău! Apoi a zis ucenicului: Iată mama ta! Și din ceasul acela ucenicul a luat-o la sine:” ( Ioan, 19: 25-26). Sunt teologi care susțin că Iisus când i s-a adresat mamei sale cu Femeie, s-ar fi referit la Eva. Aștept comentarii de la distinșii cititori pe marginea acstor precizări.

* Marcu 3: 32-35 **Sublinierea îmi aparține și a fost făcută în ideea de a atrage atenția cititorilor.

3 gânduri despre „„Cine este mama Mea și frații Mei?”

  1. „Cine este mama MEA ,i cine sunt fraţii MEI” nu ar fi corect !? Vorbesc doar de traducere a textului !
    Probabil că , precum în multe cazuri , toţi ce ce ar fi ştiut şi recunoscut PERSOANA ŞI SCOPUL , ar fi fost FRAŢII SĂI , iar ce ce nu ar fi ştiut aceste lucruri , încercând să-l abată de la ele , ar fi fost necuraţi prin gândire şi acţiune !

    • Apelativul de ”Femeie”, care poate parea distant,pentru noi europenii, este paradigmatic, Inca din Facere 3,15, este profetit Mesia, ca „Samanta Femeii” care v-a zdrobi „capul sarpelui„..Hristos are natura teandrica (Dumnezeu si om), depasind legaturile de carne.Sunt doua Proiecte Divine-” Facerea Bisericii si Facerea Lumi”. Lumea este creata pentru insertia Bisericii in ea. Facerea. Bisericii si Maica Domnului este ”sfatul cel din veci”, Proiectul Divin inainte de Facerea Lumii.( ele fiind concomitente, Moise, pedagogic are 6 zile ale Facerii) Alegerea Fecioarei(„ Femeii„- a se vedea si profetul Isaia 7,14) este ”concomitent” cu Facerea Bisericii.Icoana Rastignirii, are un mesaj adresat umanitatii intregi. Cele doua persoane si, prin acestea,noi, toti la un loc,sunteti somati de Mantuitor, in toiul Jertfei Sale, sa luam act de o revelatie ultima- „ Femeie , iata fiul tau!”…„ Iata mama ta!” ( Ioan 19,26-27) .Dumnezeu Cuvantul instituie o noua relatie intre Maica Sa si„ucenicul iubit”, si prin ei intre noi si El .Nu imprejurarile deicidului este tema icoanei , ci relatia inaugurata de Hristos, Agonisitorul Bisericii. (Mai intai, adu-Ti aminte Doamne,de soborniceasca si apostoleasca Ta Biserica, pe care ai agonisit-o cu scump sangele Tau- Rugaciunile de dimineata)., ctitorita de Sfantul Duh la Cinzecime. Tot ”demersul” lui Dumnezeu ( Tatal , prin Fiul in Duhul Sfant-Irineu de Lion) , pisaniile de la intrare in biserici ( Cu vrerea Tatalui, infaptuirea Fiului si savarsirea Duhului Sfant…) este Facerea Bisericii, „misiune ” primita de Adam in Rai. Hristos oricum se intrupa, ( Crez – „ care pentru noi oamenii…”) daca nu era caderea. Intruparea nu este consecinta Caderii, nu apare ca o determinare, la Cel care nu are categorii omenesti -intai formalizeaza si dupa aceea sa treaca in act. El este Alfa si Omega. Rolul lui Adam in rai, era sa organizeze „Societatea” care sa-l primeasca pe Hristos. Rateaza tinta ( definitia duhovniceasca a pacatului, pacatul nefiind conotat moral, de transgresare a unei porunci, cum este inteles simplificator -este ratarea Tintei (Biserica). Adam rateaza, Hristos ( Noul Adam) se pune pe El „miza„ si face ceea ce trebuia sa faca Adam, folosind ca vas ales , ”alteritatea”( Femeia) din carnea lui Adam, adusa la existenta nu ca ceva distinct ci consubstantial cu Adam, Dumnezeu constatand ca nu este bine sa fie omul singur, sa aiba ajutor potrivit lui, sa constituie o Biserica („ unde sunt doi sau trei adunati in Numele Meu , acolo voi fi si Eu”).In concluzie ”Femeie” trebuie inteles indisolubil legat de Proiectul Bisericii, fara de care lumea aceasta nu are nici o justificare, trimitand catre Maica Domnului( Eva cea noua), pe care Sfantul Grigorie Palama o numeste „ rascrucea creatului cu increatul”,.

  2. Punctul meu de vedere…nu este unul pur personal in acest caz pentru ca nu am studiat teologia ca sa devin teolog. Parerea mea eventual coincide ,adica a fost preluata din surse autorizate a aprofunda problema mult disputata intre protestanti/neoprotestanti de o parte si ortodocsi/catolici de partea opusa.
    Chiar duminca ce a trecut , preotul nostrum paroh explica in cadrul predicii sale – referitor la apelativul Femeie folosit in cateva randuri de catre Mantuitorul cand S-a adresat mamei Lui (citatele din Noul Testament redate in articol) – ca acest cuvant era frecvent folosit in vremea antica la evrei ca o forma de adresare obisnuita neavand de fel conotatii peiorative sau jignitoare (asa cum este cazul in zilele noastre). Am mai auzit si citit aceasta explicatie si mi se pare a fi corespunzatoare cu realitatea vremii de atunci , eu fiind lingvist ca pregatire.
    Cat despre fratii Domnului , gasiti argumente lamuritoare urmand link-ul http://logos.md/2008/09/12/combaterea-celor-trei-obiectiuni-neoprotestante-impotriva-cultului-maicii-domnului/ in anumite pasaje din articol.
    Problema importanta , aspectul care ne preocupa incercand sa dam raspuns la intrebarea „Cine este Mama si Fratii Mei?” este insusi raspunsul dat de Hristos celor care L-au anuntat ca Fratii si Mama Lui vor sa-I vorbeasca dar nu pot razbate de multime „:

    Şi, răspunzând lor, le-a zis: Cine este mama Mea şi fraţii Mei? Şi privind pe cei ce şedeau în jurul Lui, a zis: Iată mama Mea şi fraţii Mei. Că oricine va face voia lui Dumnezeu, acesta este fratele Meu şi sora Mea şi mama Mea. Marcu 3, 28-35

    Domnul Iisus Hristos ne socoteste , El ne-a ridicat la acest rang , frati ai Lui pe toti cei care II urmam si ii ascultam Cuvantul! Astfel facand, vom avea fericirea sa-L avem ca Frate pe Insusi Mantuitorul nostrum, CEL MAI BUN FRATE, fara putinta de indoiala. Atat barbatii cat si femeile care Ii ascultam si cautam sa implinim poruncile Lui, Invatatura Sa.
    Asa sa ne ajute Fratele nostru , sa ne intareasca noua credinta .

Lasă un răspuns

